حلقه‌ هوشمند چیست و چه قابلیت‌هایی دارد ؟

,
حلقه‌ هوشمند چیست و چه قابلیت‌هایی دارد ؟

حلقه‌های هوشمند، ابزارهایی کوچک با کاربردهای بزرگ هستند که ممکن است آینده وسایل پوشیدنی را رقم بزنند.

تصور کنید که هر روز حلقه‌‌‌ای را دست کنید که فعالیت روزانه شما را ثبت کرده، درها را برایتان باز کند و حتی هزینه قهوه‌ی صبحگاهی‌تان را بپردازد. شاید این چیزها شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسند؛ اما به لطف ظهور حلقه‌های هوشمند، این سناریو چندان هم دور از واقعیت نیست.

از ثبت فعالیت‌های روزانه گرفته تا انجام پرداخت‌ها، این گجت‌های پیشرفته با حسگرها، تراشه‌ها و تجهیزات ارتباطی مینیاتوری خود، جان تازه‌‌ای به دنیای پوشیدنی‌ها داده‌اند.

یک کامپیوتر پوشیدنی کوچک روی انگشت شما
حلقه‌ هوشمند چیست
برخلاف ظاهر نسبتاً معمولی و غلط‌اندازشان؛ حلقه‌های هوشمند پر از فناوری‌های ظریف و به‌‌روز و شبیه به ساعت هوشمند هستند:

حسگرهایی چون حسگر اپتیکال ضربان قلب و شتاب‌سنج سه‌محوره، شاخص‌های سلامتی، حرکت، داده‌های محیطی و… را دنبال می‌کنند.
بلوتوث و NFC ارتباط بی‌سیم با تلفن‌های هوشمند، پایانه‌های پرداخت و دیگر دستگاه‌های سازگار را ممکن می‌کنند.
حافظه‌های یکپارچه‌ی امن، فضایی مطمئن برای ذخیره‌ داده‌های حساس از جمله مشخصات کارت اعتباری، اطلاعات ورود و آی‌دی‌های دیجیتال ارائه می‌دهند.
ریزتراشه‌هایی که داده‌های دریافتی از حسگرها را پردازش و قابلیت‌های حلقه را کنترل می‌کنند.
باتری‌های بسیار کوچک قابل شارژ که به لطف مصرف بهینه، تا بیش از یک هفته دوام می‌آورند.

این فناوری‌ها باعث شده‌اند تا یک حلقه‌ی معمولی، به یک مینی کامپیوتر توانا تبدیل شود. دستگاهی که به‌لطف اندازه‌ی کوچک خود، راهی نامحسوس برای دسترسی به اطلاعات و تجربیات جدید فراهم می‌کند.

قابلیت‌ها و کاربرد‌های کلیدی

1. ردیابی سلامت و تناسب اندام

حلقه‌های هوشمند می‌توانند خواب شما را پایش کنند
حلقه‌های هوشمند قابلیت‌هایی فراتر از پایش فعالیت فیزیکی شخص دارند. وجود سنسور‌های متعدد، ردیابی اطلاعات حیاتی مانند ضربان قلب، الگوهای خواب و سطح استرس را ممکن می‌کنند. برند‌هایی مانند اورا (Oura) و رینگکان (Ringconn) در تجزیه تحلیل دقیق خواب تخصص دارند و اطلاعات ارزشمندی در مورد کیفیت خواب کاربر ارائه می‌دهند.
حلقه‌ هوشمند چیست

۲. پرداخت‌های بدون تماس

به لطف وجود NFC، حلقه‌های هوشمند می‌توانند نقش کیف پول مجازی را برایمان ایفا کنند. حلقه‌هایی چون مک‌لر (McLear) به اکانت کارت اعتباری کاربر متصل می‌شوند و پرداخت‌های سریع و آسان را ممکن می‌کنند.

۳. اعلان‌ها و هشدارها

دیگر نیازی به چک کردن مداوم گوشی خود ندارید؛‌ حلقه‌های هوشمند اعلان‌های تماس، پیامک، ایمیل و… را به‌طور نامحسوس و از طریق ویبره و نشانه‌های دیداری خفیف به شما منتقل می‌کنند.

۴. ارتباطات هوشمند

حلقه‌های نوآورانه‌ای‌ چون Origami ORII، با استفاده از فناوری القای استخوانی (Bone Conduction)، قابلیت برقراری تماس و دریافت اعلان‌های‌ صوتی از طریق حلقه را ممکن کرده‌اند؛‌ کافی است انگشتی را که حلقه در آن قرار گرفته به گوش خود بچسبانید تا صدا با استفاده از لرزش به گوش شما منتقل شود.

۵. کنترل خانه‌ هوشمند

با وجود این حلقه‌ها، لازم نیست برای کنترل تک تک وسایل هوشمند خانه خود دست به تلفن همراه ببرید؛ می‌توانید لامپ‌ هوشمند، اسپیکر‌ و دیگر لوازم سازگار را تنها با لمس حلقه و یا حرکت انگشت خود کنترل کنید.

۶. کلید هوشمند و دسترسی دیجیتال

روزهای دست و پا زدن برای پیدا کردن کلیدها یا کارت‌های دسترسی در حال محو شدن است؛ چراکه حلقه‌های هوشمند وارد عمل شده‌اند. برخی حلقه‌ها مانند توکن رینگ (Token Ring) به‌عنوان یک کلید دیجیتال عمل کرده و دسترسی راحت به مکان‌های مختلف را فراهم می‌کنند؛ این نوع حلقه‌ها می‌توانند به واسطه‌ی جفت‌ شدن با سیستم‌های دسترسی دیجیتال، ضمن بالا بردن امنیت، نیاز به کلیدها یا کارت‌های فیزیکی را کاهش داده و یا در مواردی از بین ببرند. کاربران قادرند درها، دروازه‌ها و حتی وسایل نقلیه را با یک ضربه باز کرده و فرایند ورود را ساده کنند.

حلقه‌ هوشمند چیست
این حلقه‌های نوظهور، مزایای منحصربه‌فردی دارند که آن‌ها را از دیگر همتایان پوشیدنی خود متمایز می‌کند :

ظرافت و نامحسوس بودن : برخلاف دیگر گجت‌های پوشیدنی حجیم‌تر، این حلقه‌ها با محدود کردن دایره‌ی کاربرد‌ها و در نتیجه اندازه‌ی فیزیکی خود، سعی در ترکیب مد و عملکرد دارند. ظاهر آن‌ها اغلب شبیه جواهرات معمولی است و راهی بی‌سروصدا برای ادغام فناوری در زندگی روزمره فراهم می‌کنند.
عمر باتری طولانی‌تر : به‌دلیل اندازه کوچک و کاربرد‌های اغلب خاصشان، حلقه‌های هوشمند عمدتاً عمر باتری طولانی‌تری نسبت به سایر گجت‌های پوشیدنی بزرگ‌تر دارند؛ بسیاری از مدل‌ها می‌توانند با یک بار شارژ تا یک هفته کار کنند.
تمرکز بر حریم خصوصی : دیگر گجت‌ها ممکن است اتفاقاً اطلاعات حساسی را در معرض نمایش قرار دهند؛ اما این حلقه‌ها به لطف نداشتن صفحه‌نمایش و بلندگو، در حفظ حریم خصوصی بسیار موفق هستند.
راحتی هنگام پوشیدن : به دلیل طراحی جمع‌وجور و سبک حلقه‌های مذکور، استفاده‌ی طولانی مدت از آن‌ها، به‌خصوص هنگام خواب، خسته‌کننده نیست.

با همه‌ی این تفاسیر، هنوز در آغاز راه کشف پتانسیل‌های این فناوری هستیم. همگام با پیشرفت فناوری، این حلقه‌ها می‌توانند شاخص‌های زیستی مانند قند‌خون را اندازه‌گیری و هویت‌های دیجیتال افراد را در خود ذخیره کنند و حتی شاید روزی در مقایسه با قیمت گوشی صرفه‌ی بیشتری داشته باشند.

غول‌های فناوری مانند سامسونگ نیز دست روی دست نگذاشته و مشغول توسعه‌ی حلقه هوشمند خود هستند؛ پیش‌بینی می‌شود گلکسی رینگ (Galaxy Ring) این شرکت در سال ۲۰۲۴ راهی بازار شود. به علاوه، تنها سامسونگ نیست که نمی‌خواهد از قافله عقب بماند؛ با توجه به پتنت‌های ثبت‌شده‌ی اپل، بعید نیست کوپرتینویی‌ها هم در خفا مشغول توسعه‌ی برداشت خود از این فناوری جوان باشند.

تلاش‌ شرکت‌های بزرگ و کوچک برای دست‌ داشتن در این فناوری منطقی است؛ مخصوصاً اگر پیش‌بینی تحلیلگران را مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۲۸‌ حجم بازار جهانی حلقه‌های هوشمند به بیش از ۳۱ میلیارد دلار می‌رسد، جدی بگیریم.

هرچند هنوز در ابتدای راه هستیم، اما یک نکته مسلم است: در آینده‌‌ای نزدیک، حلقه‌های هوشمند رابطه‌ی ما با فناوری را برای همیشه متحول خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید